Ik zie een bepaalde advertentie elke keer weer terug, maar hoe kan dit toch? Het gevoel dat precies dat ene product jou achtervolgt op internet, dat kennen we allemaal wel. Je zit net lekker op nu.nl het laatste nieuws door te nemen, staat aan de rechterkant de afbeelding van die ene groene barbecue die je eergisteren bekeek.
Twijfelde je eergisteren nog, nu koop je hem toch. Via de advertentie die je tegenkwam op NU.nl. Dat is de kracht van remarketing.
Hoe werkt remarketing? Iets met cookies en remarketinglijsten
Laten we het voorbeeld van de groene barbecue nog eens gebruiken. De website die de groene barbecue verkoopt, noemen we website A. Jij bezoekt website A en jouw bezoek laat een cookie achter. Dit doe jij niet alleen, dit doen duizenden bezoekers op website A. Website A verzamelt deze cookies in een lijst (remarketinglijst) en gebruikt deze lijst om de bezoekers opnieuw hun advertentie voor te schotelen op andere sites zoals in dit geval nu.nl en zo krijg jij het herkenbare gevoel dat die ene advertentie jou blijft achtervolgen.
De rol van het Google Display Netwerk
Het Google Display Netwerk is van belang om te kunnen remarketen. Het netwerk bestaat niet alleen uit Google maar uit ontzettend veel andere websites. Deze websites bieden ruimte aan op hun domein voor Google om afbeelding en tekstadvertenties te tonen tegen een deel van de klikopbrengst. De adverteerder betaalt bijvoorbeeld € 0,50 voor een klik, Google krijgt € 0,25 en de website eigenaar krijgt € 0,25. In het voorbeeld van de gele zwembroek betaalt website A een X-bedrag zodat de advertentie van de groene barbecue op een site als nu.nl wordt getoond. Nu.nl maakt dus onderdeel uit van het Google Display Netwerk. Zodra jij op de advertentie klikt, ontvangen zowel Google als nu.nl een gedeelte van het bedrag dat website A heeft moeten betalen om te kunnen adverteren.