Veel bedrijven zijn actief op Facebook en dat is een goede zaak. Facebook is namelijk een ideaal platform om meer merkbekendheid te genereren en de interactie aan te gaan met uw doelgroep. Maar wanneer dit niet op de juiste manier wordt gedaan, dan bereikt u mogelijk het tegenovergestelde effect. In dit blog bespreken we daarom de vijf meest voorkomende fouten die bedrijven op Facebook maken en geven we tips om deze om te zetten tot positieve actiepunten.
1. Onregelmatig berichten posten.
Een veelgemaakte fout op Facebook is dat bedrijven onregelmatig berichten plaatsen. Zo zijn er bedrijven die de ene maand veel berichten plaatsen en zijn ze de volgende maand nauwelijks actief. Ook komt het regelmatig voor dat bedrijven op één dag drie berichten achter elkaar plaatsen en blijft het vervolgens de rest van de week stil. Deze onregelmatigheid in het posten van berichten zorgt ervoor dat u minder zichtbaar bent en uw bereik afneemt. Probeer om dit te voorkomen, uw berichten goed te spreiden over de week en minstens vijf keer in de week iets te plaatsen. Klanten worden zo regelmatig aan uw bedrijf herinnerd.
2. Niet of traag reageren op volgers.
Uw Facebook-volgers zijn uw fans. Behandel ze dan ook goed. Wanneer volgers een reactie achterlaten of een bericht sturen, is het dan belangrijk om vlot te reageren. Ook wanneer u een negatieve reactie krijgt, is het verstandig om hier wél op te reageren. Laat zien dat u klachten serieus neemt en ga vooral niet de strijd aan. Wellicht kunt u een negatieve opmerking dan toch nog omzetten tot iets positiefs!
3. Enkel focussen op likes.
Een andere fout die bedrijven regelmatig maken is dat zij enkel focussen op het genereren van zoveel mogelijk likes. Het zijn echter niet de likes die belangrijk zijn, maar juist de relatie met de volgers. Kwaliteit gaat dus boven kwantiteit! Ga de interactie aan en zorg dat de juiste personen uw bedrijfspagina volgen. Wanneer uw volgers namelijk echt binding hebben met de diensten of producten die u aanbiedt, dan is de kans ook groter dat u omzet en leads uit uw Facebookpagina genereert.
4. Het plaatsen van onaantrekkelijke content.
Realiseer altijd dat Facebook een sociaal medium is. Zorg er dus voor dat u het platform ook op deze manier gebruikt. Plaats niet alleen een losse foto of video, maar voorzie deze bijvoorbeeld van een leuke en opvallende tekst. Stel daarnaast ook eens een vraag aan uw volgers. Zij zullen zich betrokken voelen en het is een goede manier om de interactie aan te gaan. Wissel daarnaast af in content. Plaats de ene keer een luchtig bericht om uw volgers te entertainen en laat een andere keer uw expertise zien in een informatieve blog of video. Dit maakt het voor volgers interessanter om uw pagina te blijven volgen.
5. Niet laten zien wie u bent.
Consumenten willen op Facebook bedrijven zien die authentiek en eerlijk zijn. Hoewel het makkelijk is om bijvoorbeeld een stockfoto te plaatsen, is het veel effectiever om een oprechte, zelfgemaakte foto te plaatsen. Volgers hebben hierdoor het idee u beter te leren kennen en u maakt een betrouwbare indruk. Nog leuker en effectiever is het plaatsen van zelfgemaakte video’s. Op deze betrekt u uw volgers nog meer bij uw verhaal.
Leer van fouten.
Komt u een van bovenstaande punten bekend voor? Bedenk dan dat het nooit te laat is om te veranderen. We wensen u veel succes met het opzetten van en nog succesvollere Facebook bedrijfspagina! Brand Hero helpt u natuurlik graag bij het opzetten van een professionele Facebookpagina. Neem contact op via telefoon: 040-7370352 of info@brandhero.nl.