Social media aanpak met Goldies Reclame
Een groot netwerk dat ook nog eens snel en eenvoudig te bereiken is, een van de grootste voordelen van het gebruik van sociale media voor je bedrijfsdoeleinden. Social media marketing bezorgt je interactie met je (potentiële) klanten, draagt bij aan de loyaliteit en zet eerder aan tot herhalingsaankopen. Bovendien genereer je meer relevante bezoekers naar je website of webshop, zijn sociale media een ideale omgeving voor remarketing en kun je heel efficiënt en doelgericht adverteren. Als onderdeel van de bepaling van je marketingstrategie worden social media dan ook zeker niet overgeslagen.
Voordat we aan de slag gaan met een campagne, bepalen we samen eerst wat het einddoel is. Meer naamsbekendheid, leads, online verkopen of gerichte bezoekers naar je website? Goldies Reclame gelooft in een gezonde mix van zogeheten ‘need to know’ en ‘nice to know’ content. Bovendien blijven onze helden dit gaandeweg continu optimaliseren. Waar nodig passen we advertenties of budgetten aan, richten we de pijlen net iets anders op de doelgroep of passen we zo nodig de volledige doelgroep aan. Haal samen met Goldies Reclame maximaal rendement uit jouw social mediacampagnes!
Daarentegen hebben sociale media ook veel dingen gemeen. Zo creëren gebruikers zelf de inhoud door bijvoorbeeld video’s of berichten te delen. Dit wordt ook wel ‘user generated content’ genoemd. Daarnaast staat overal het sociale aspect centraal. Gelijkwaardige personen met dezelfde interesses, normen en waarden weten elkaar te vinden via sociale media. Dit is niet alleen ideaal voor onderlinge interactie, ook bedrijven kunnen hier handig gebruik van maken. Zij kunnen namelijk op persoonlijk niveau inspelen op een specifieke doelgroep. Dit wordt ook wel social media marketing genoemd.
Wellicht klinkt het eenvoudig om sociale media in te zetten voor je bedrijf. Toch is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van dit dynamische vakgebied. Sociale media moeten namelijk wel een meerwaarde hebben voor je bedrijf en de juiste resultaten opleveren. Gebruik LinkedIn bijvoorbeeld voor het onderhouden van contacten met relaties, Facebook voor het organiseren van winacties en Twitter voor het delen van aanbiedingen. Begin dus altijd met een duidelijke strategie in samenspraak met Goldies Reclame!
Voordelen sociale media
Er zijn verschillende voordelen te noemen van sociale media:
- Berichten op sociale media worden gemakkelijk gedeeld. Hierdoor kan er snel een ‘viral effect’ ontstaan; oftewel, je bekendheid kan snel groeien met goed doordachte content;
- Als adverteerder kun je via social media veel mensen bereiken en biedt social media veel mogelijkheden voor gericht adverteren;
- Sociale media zijn actueel. Je bent dus snel op de hoogte van het laatste nieuws en je kunt hier direct op inspelen;
- Sociale media zijn niet duur. Het aanmaken van een account is vrijwel altijd gratis en ook de marketingkosten liggen lager;
- Via sociale media leer je jouw publiek beter kennen. Het is dus een uitstekend middel voor marktonderzoek;
- Sociale media scoren goed in zoekmachines. Dit is te danken aan het objectieve en betrouwbare karakter van sociale kanalen.
Nadelen sociale media
Hoewel sociale media veel voordelen kent, zijn er ook enkele nadelen te noemen:
- Op sociale media wordt veel gedeeld. Dit zorgt er voor dat sociale kanalen steeds meer van je te weten komen. Het is dan ook belangrijk om bewust te blijven van je privacy;
- Waar het eenvoudig is om een bericht te plaatsen op sociale media, is het een stuk moeilijker om deze weer te verwijderen. Content wordt regelmatig gedeeld en hierdoor blijft een ondoordacht bericht mogelijk nog jaren aan je kleven;
- Consumenten kunnen alles over je bedrijf zeggen op sociale media. Naast positieve berichten, kan dit ook zorgen voor slechte publiciteit. Het is dus belangrijk om hier goed mee om te gaan.