Search Engine Advertising, afgekort SEA en vertaalt betekent het zoekmachine adverteren. Met SEA wil je gericht online zoekverkeer naar je website sturen in een korte tijd. Je doet dit door te adverteren op zoekwoorden en hiervoor een vooraf bepaald budget in te stellen, liefst natuurlijk een zo klein mogelijk budget met een zo groot mogelijk rendement. Precies om deze reden is het zo belangrijk voorafgaand een goede strategie voor je advertentiecampagnes te bepalen, zodat je uit elke uitgegeven euro het meest optimale resultaat haalt.
Voordeel is dat we desgewenst laagdrempelig kunnen opstarten, zodat je zelf ook bekend raakt met de wereld van SEA en niet meteen een fortuin moet investeren.Een ander voordeel van SEA, ten opzichte van SEO, is dat je direct resultaat ziet. Je advertenties staan voornamelijk boven- en onderaan de zoekresultaten, te herkennen aan het ‘Adv.’-icoontje. Maar SEA is meer. Denk maar eens aan de kracht van adverteren via YouTube of productadvertenties vanuit Google Shopping. Goldies Reclame helpt je graag bij het uitzetten van de juiste SEA campagne voor jouw bedrijf. Onze helden staan klaar om je verdere groei te realiseren.
Hoe ziet een SEA-traject bij Goldies Reclame eruit?
Bij Goldies Reclame zijn er verschillende mogelijkheden om SEA in te zetten. Natuurlijk beheersen onze helden de bekende Google Ads campagnes tot in de puntjes. Maar ook met doelgericht adverteren via zogeheten Remarketing campagnes laat Goldies Reclame jouw onderneming scoren! Dat kan bijvoorbeeld zeer effectief via Social Media. Om te bepalen welke vorm(en) van online adverteren het meest op jouw wensen en eisen aansluiten, stelt Goldies Reclame graag samen de beste SEA strategie voor jou op. Hoe we dat doen? We geven je graag een voorbeeld aan de hand van een Google Ads campagne:
Natuurlijk zijn er veel vaste elementen en technieken waarmee onze helden strijden, maar we luisteren ook graag naar jouw wensen om samen de beste strategie te bepalen voor de meest optimale advertentiecampagnes. Met ons deskundig advies bedenken wij voor iedereen een campagne op maat voor meer bezoekers en conversies.
Na het gesprek volgt een analyse-uitvoering die dient als nulpunt. We onderzoeken waar de kansen liggen, bijvoorbeeld voor conversie data. We zoeken de beste zoekwoorden voor je bedrijfsactiviteiten uit en helpen je bij het bepalen van je doelgroep en verspreidingsgebied. Met deze resultaten stellen we de strategie op, maar niet voordat we onze analyse weer met jou hebben besproken!
Nadat de analyse is besproken ontwikkelen we de juiste strategie voor jouw campagnes en e-commerce. Dat doen we onder andere met het maken van tekstadvertenties. Die worden afgestemd op de verschillende fases van je customer journey. Mogelijk optimaliseren we ook je feedmarketing. Voor het beste resultaat stemmen we de SEA strategie eventueel ook op andere diensten als SEO en CRO af.
Aan de hand van de met jouw afgestemde SEA strategie gaan de afgesproken werkzaamheden uitvoeren en implementeren. We houden continu scherp toezicht op het effect van de strategie en sturen waar nodig bepaalde aspecten bij. We blijven optimaliseren en strijden voor het behalen van de beste resultaten.
We nemen jouw gedurende het traject graag mee in het gehele proces. Met een duidelijke tijdsplanning zijn alle uren en werkzaamheden altijd transparant en inzichtelijk. Zodra de strategie geïmplementeerd is, monitoren we de resultaten en houden we je op de hoogte van resultaten met een maandelijkse rapportage. We dragen eventuele verbeterpunten aan om geen enkele kans onbenut te laten. Zo blijven we samen werken aan een indrukwekkend SEA resultaat!
Goldies Reclame SEA-tips voor Google Ads
Bij Goldies Reclame begrijpen we dat de steeds veranderende en groter wordende wereld van online marketing ingewikkeld kan zijn. Onze SEA helden nemen je graag mee voor een kijkje in de keuken met een aantal handige tips voor een goede start van je Google Ads campagne!
Voordat je gaat beginnen met een Google Ads campagne moet je helder voor ogen hebben wat je (voornaamste) reden is dat je een online advertentie wilt gaan starten. Vanuit je doel bepaal je namelijk de strategie. Hogere online verkoop van jouw producten? Meer offerte-aanvragen voor jouw aangeboden diensten? Je naamsbekendheid verhogen binnen de regio waarin je actief bent? Wanneer je het precieze doel bepaald hebt, kun je Google Ads effectief inzetten voor een optimaal resultaat!
Het juist instellen van je conversies, de acties waarvan je wilt dat je bezoekers deze uitvoeren, is ontzettend belangrijk. Dit bepaald namelijk of jouw campagne lonend is en de gewenste resultaten oplevert. Het instellen van conversies kan gaan over de meest uiteenlopende gewenste acties. Denk bijvoorbeeld aan het aanklikken van het telefoonnummer dat op je website staat vermeld, het invullen van het contactformulier of het bereiken van die bekende pagina ‘Bedankt voor uw bestelling!’ wanneer een online bestelling is geplaatst. Zonder het instellen van conversies zijn de resultaten niet meetbaar en kun je het succes van je campagne onmogelijk bepalen!
Heb je een webshop met veel producten? Dan is het verstandig om in een vroeg stadium alles onder te verdelen in categorieën zodat je overzicht houdt op je Google Ads account. Het klinkt heel logisch, maar je zult merken dat je al snel geneigd bent hier niet op tijd aan de nodige aandacht aan te besteden waardoor je het overzicht verliest. Zo kun je bijvoorbeeld alle soorten kledingstukken onderverdelen, alle gereedschappen of alle soorten elektronica. Zo weet je altijd snel en eenvoudig waar een advertentie voor een bepaald product terug te vinden is!
Iets wat veel mensen niet weten is het effect van zogeheten longtail zoekwoorden. Dit zijn zoektermen die langer zijn dan één of twee woorden. Zo’n 70% van alles wat in Google ingevoerd wordt bestaat uit die longtail zoekwoorden. Feit is dat op lontail woorden maandelijks minder wordt gezocht. Minder volume is minder relevant, zou je denken. Maar meer volume betekent ook veel meer concurrentie! Scoren op een veelgebruikte term kost veel meer tijd en geld. Daarnaast is het altijd afwachten of je hiermee je doel gaat bereiken. Longtail zoekwoorden zijn het overwegen dus zeker waard!
Last but not least is het bepalen van je budget. Dit bepaalt hoe vaak jouw advertentie wordt weergegeven. Stel je een zoekwoord in van €0,50 per klik met een dagelijks budget van €5? Dan kan er per dag dus 10 keer op je advertentie worden geklikt. Zeker in het begin is het raadzaam je budget niet al te veel te beperken. Zo houdt je de grootste kans op meer zoekverkeer en kan er bovendien meer data worden verzameld voor analyses. Dit is weer handig voor eventuele latere optimalisaties. Ook niet onbelangrijk om te weten is dat je dagelijkse limiet niet automatisch volledig wordt verbruikt wanneer er niet voldoende op je advertentie is geklikt. Zo sportief is Google Ads dan ook wel weer!
Voordelen van een Google Ads campagne!
- Je advertenties zijn aan te passen per zoekwoord en zo zeer relevant;
- De advertenties worden alleen getoond in de door jou geselecteerde regio;
- Je krijgt meer bezoekers en dus meer potentiële klanten naar je website;
- Je kunt hierdoor een maximaal rendement behalen op je website;
- Je kunt altijd en overal uw Google Ads budget aanpassen;
- Adverteren via AdWords is een stuk voordeliger dan offline adverteren;
- Resultaten van je Google Ads campagne zijn zeer goed meetbaar.
Google Ads is dé SEA tool!
De meest bekende en meest gebruikte SEA tool is Google Ads. Met het online-advertentie programma van Google kun je snel, eenvoudig en op verschillende manieren reclame maken voor je bedrijf, product of dienst. Zo adverteer je bijvoorbeeld via:
- Zoekcampagnes;
- Bannercampagnes;
- Videocampagnes;
- Shopping-campagnes;
- App-campagnes.